S-61A Sea King

Sikorsky S-61A Sea King

I midten af 1950erne forespurgte US Navy Sikorsky om  modificere af deres anti- ubådskrigsførelses helikopter HSS-1N (S-58)med en ny og kraftigere motor end den gamle R-1820 stemplemotor. R-1820 var samme motortype,  der blev brugt på den legendariske B-17 FlyingFortress under Anden Verdenskrig.

 

I samarbejde med US Navy blev der undersøgt mange forskellige motortyper for at finde den optimale løsning. Testflyvninger blev foretaget med en ombygget HSS-1N (Sikorsky S-58), der havde fået installeret to nyudviklede turbinedrevet T58-motorer i stedet for helikopterens gamle R-1820 stempelmotor.

Helikopteren fik betegnelsen HSS-1F, og gav det ønskede resultat. Fordelene ved en turbinemotor  frem for en stempelmotor viste sig hurtigt. Motorerne var ikke kun lettere, men også mindre, og de to turbinemotorer ydede tilsammen 2.000 hestekræfter i forhold stempelmotor 1.525 tilgængelige fra stempelmotor.

 

Med den nye motortypesamt erfaringer var Sikorskys ingeniører i stand til at tilbyde US Navy en afløser for HSS-1F. HSS-2 var et nyt og bedre design end sin forgænger, ogvar skræddersyet til anti- ubådskrigsførelse.

En mockup af HSS-2 blev fremstillet og fremvist for US Navy i oktober 1957. Kort efterunderskrev US Navy en udviklings-kontrakt med Sikorskytilden nye anti- ubådshelikopter. Prototype XHSS-2 fløj første gang den 11. marts 1959.

XHSS-2 blev udstyret med to små letvægts-turbinedrevet motorer, der gjorde at designerne kunne få alt fra motor, gear, aksel til halerotor samt meget mere op i toppen af helikopteren, og derved give mere plads til cockpit og kabine.

I starten af 1961blev HSS-2 introducerettilUS Navy, og US Navysnavn ændres til SH-3A Sea King. Sikorskys firmanavn for type blev S-61 Sea King.

 

Sikorsky har siden den første bestilling på ti XHSS-2 udviklet utallige militærversioner S-61B, S-61A, S-61D, S-61R og S-61V i forskellige konfigurationer. Ligeledes udvikles der også civile versioner S-61L, S-61N og S-61T. Sikorsky har imellem 1959 og frem til 1980, produceret 794 Sea King helikoptere.

 

S-61A Sea King til Danmark.

Den 24. august 1964 underskrev den danske stat en kontrakt med Sikorsky, om levering af i alt 8 styk S-61A-1 Sea King. Helikopteren skulle være afløseren for den daværende redningshelikopter Sikorsky S-55C, som havde været i anvendelse siden 1957.

S-61A-1 var specielt designet til Det Danske Flyvevåben, og tilpasses de danske krav. S-61A-1 var i bund og grund en S-61B, men med halen fra en S-61N da halerotoren sad højre, og dervedundgik at rotoren kunne ramme vandet hvis en nødlanding i havet blev foretaget. En ekstra brændstoftankblev monteret i hulrummet hvor sonaren i B-modellen havde siddet, og selvfølgelig blev en hoistinstalleret for helikopterens kommende SAR-opgaver.

 

U-276 ankom som den første S-61A til København via skib d. 10. apr. 1965.Helikopterne blev efter samling og testflyvningerne overdraget til Eskadrille 722, der dengang var på Flyvestation Værløse.
Kort efter S-61A var begyndt i Flyvevåbnet, blev den kastet ud i den barske virkelighed. Færgen ”Skagerrak” forliste nord for Hirtshals den 7. september 1966. Fem S-61 måtte bevise deres kunnen. I vind af stormstyrke og bølger på 10 meter var helikopterne med til at redde samtlige ombordværende fra drivende redningsflåder.
D. 10. feb. 1968 havarerede U-281 under mystiske omstændigheder under en natlig eftersøgning efter strandjægere ved Vadehavet, alle omkom. Som erstatning for den havarerede U-281 blev en ny helikopter bestilt, da de resterende 7 helikoptere ikke kunne udfylde alle huller. Efter en større forsinkelse modtog Eskadrille 722 den nye helikopter U-481 i februar 1971.

 

Eskadrille 722 blev sammen med sin flåde af S-61er samt Søværnets Helikoptertjenestes Lynx flyttet til Helikopter Wing Karup på Flyvestation Karup d. 07. jan. 2004, da lukningen af Flyvestation Værløse stod for døren.

Flyvevåbnet har 3 helikoptere af typen S-61A eller EH-101 på konstant beredskab på flyvestationerne Aalborg og Skrydstrup samt Roskilde lufthavn. Men med anskaffelsen af den nye Westland EH-101 Merlin fra januar 2006 var timeglasset begyndt at løbe ud for de gamle S-61er. Planen var, at S-61erne skulle udfases mellem 2005 og første kvartal af 2007. Men større indkøringsproblemer af den nye EH-101 Merlin gjorde, at udfasningen af S-61erne blev udskudt over flere gange frem til juli 2010.


Første skridt af planen var dog allerede sat i gang, og d. 27. dec. 2005 blev U-240 udfaset.
Den 24. apr. 2007 overtog den første EH-101 Merlin (M-507) SAR-Vagten på Flyvestation Skrydstrup. Cirka 4 måneder senere d. 25. sep. 2007 blev U-275 udfaset, og året efter d. 01. okt. 2008 var turen kommet til U-480.

 

 

Efter 45 års tro tjeneste var tiden for alvor ved at ebbe ud for de aldrende redningshelikoptere. Den 16. juni 2010 blev SAR-Vagten på Roskilde Lufthavn afløst af EH-101 Merlin. For at markere slutningen på æraen med de gamle helikoptere, blev der foretaget en æresflyvning med 3 S-61er fra Roskilde Lufthavn via flere vigtige steder for S-61erne, for til sidst at ankomme til Flyvestation Karup hvor der blev foretaget flere overflyvninger. Disse overflyvninger afsluttes med det sidste SAR-display med en operationel dansk S-61er, som blev flot udført af U-276. Efter SAR-displayet landede de 3 S-61er, og taxiede om på rampen foran Esk. 722s hangar. Hermed afsluttes et stort kapitel med S-61eren som redningshelikopter i Flyvevåbnet.
I sin tid siden anskaffelsen har S-61 iværksat mere end 16.600 redningsmissioner.

 

Herefter blev alle helikoptere sat til salg, dog var U-480 og U-277 ikke komplet. Alle syv helikoptere blev solgt i juni 2011 til Helicopter Support Inc. i USA. De sidste S-61 forlod Flyvestation Karup d. 3. nov. 2011 på lastbil. U-240 var det første der blev udfaset fra Flyvevåbnet, og er den eneste tilbageværende S-61A i Danmark og det er at finde på Flyvevåbnets museum i Stauning.




Liste over danske S-61A Sea King og deres status.

DK RegSerie nrLev. datoWFULocationStatus
U-275U-2758/23/196510/14/2011Helicopter Support Inc. USA.
U-240U-2408/27/196512/27/2005Flyvevåbnets museum i Stauning. Udstillet
U-276U-2764/11/19656/16/2010Helicopter Support Inc. i USA.
U-277U-2776/29/19652/28/2010Helicopter Support Inc. i USA.
U-278U-2786/29/19656/16/2010Helicopter Support Inc. i USA.
U-279U-2797/29/19656/16/2010Helicopter Support Inc. i USA.
U-280U-2808/16/196510/1/2008Helicopter Support Inc. i USA.
U-281U-2817/29/19652/10/1968 Total havareret VadehavetHavareret
U-481U-4812/2/19716/16/2010Helicopter Support Inc. i USA.


Tekniske specifikationer:

S-61A Sea King
Fabrikant Sikorsky Aircraft Division of United Aircraft Corp.
Anvendelse Redningshelikopter
Længde 22,20 m
Højde 5,62 m
Spændvidde
Tomvægt 5.382 kg
Fuldvægt 8.664 kg
Motor 2 stk. 1.350 hk T-58-GE-8F turbinemotorer
Motor trykkraft
Max hastighed 267 km/t
March hastighed 211 km/t
Max højde 4.400 m km
Besætning 2
Bevæbning ingen
Copyright © 2014 www.Stall.Dk. All rights reserved