1960 - 1969

På sin 10 årsdag i 1960 havde Flyvevåbnet en størrelse på ca. 10.000 mand, og rådede over ca. 285 fly. Vilkårene for Flyvevåbnet havde ændret sig væsentligt, og med forsvarsloven af 1960 skulle Flyvevåbnet reduceres.

Antal af eskadriller blev skåret ned fra 8 1/2 til 7 eskadriller, og Flyvevåbnets flyvende materiel blev ligeledes reduceret.

Flyvevåbnet levede i et konstant højt beredskab pga. Den kolde krig. Det høje beredskab, konstante  øvelser, natflyvning og alarmering af personellet på det mest ubelejlige tidspunkt, var en del af livet og blev til sidst ren rutine for personalet som gjorde tjeneste i Flyvevåbnet disse år. 

 

I 1965 begyndte Flyvevåbnet at kigge efter en mulig afløser for den ældre F-100D/F. Flyvevåbnet havde forskellige fly i søgelyset, for eksempel den franskbyggede Mirage V og den amerikanske F-5E Freedom Fighter. Valget faldt på den svenskbyggede Saab J-35 Draken, og man bestilte i alt 46 fly fordelt på de tre danske versioner F-35XD, RF-35XD og TF-35XD til levering mellem 1971-73.

 

Udbygning og modernisering af kontrol- og varslingssystemet var nødvendig for yderligere at styrke forsvaret af dansk luftrum.  

Starfighteren’s hastighed, begrænsede manøvreevner, og en radar med forholdsvis lille rækkevidde, stillede store krav til radarstationernes evne til at lede flyet præcist hen til målet. De manuelle kontrolsystemer var simpelthen utilstrækkelige.

 

NATO begyndte allerede i 1961 opbygningen af et luftvarslingssystem - NATO Air Defence Ground Environment - i daglig tale benævnt NADGE. Systemet benyttede moderne datateknologi til hjælp for jagerkontrol-officeren. Systemet var operativt i 1972.

 

 



Dato  
1960-03-01 Eskadrille 729 fik endelig status som eskadrille med funktion som fotorekognosceringseskadrille.
1960-07-05 Eskadrille 728 begynder omskolingen til F-86D.
1961-03-08 De første 3 ud af 38 F-100D/F blev fløjet hjem fra USA. Flyene er givet som våbenhjælp.
1961-03-20 Eskadrille 725 modtager sin første F-100 Super Sabre.
1961-09-20 Eskadrille 730 flytter fra Flyvestation Karup til Flyvestation Skrydstrup.
1962-01-10 Udfases de sidste F-84E og G fra Flyvevåbnet.
1962-06-08 Leveringen begyndte af 8 stk. Alouette SE-3160 til Søværnet.
1962-07-02 Luftforsvar over det danske luftrum blev Flyvevåbnets fulde ansvar den 2. juli 1962, hvor missilforsvaret blev overført fra Hæren til Flyvevåbnet.
1963-08-10 Catalina med Reg. L-865 ramte en fjeldtop på Grønland og styrtede ned. Alle ombord omkom.
1962-08-31 Den sidste Gloster Meteor udfaset fra Flyvevåbnet.
1963-10-24 To Catalinaer går tabt under en hangarbrand i Grønland.
1964-10-19 Tre T-33A går tabt under en hangarbrand på Flyvestation Karup.
1964-10-24 Modtog Flyvevåbnet for sidste gang våbenhjælp fra USA.Flyvevåbnet modtog de første F-104G Starfighter ud af 25 ensædede og 4 tosædede,som tildeles eskadrille 723 og 726 i Ålborg.
1964-12-22 Eskadrille 726 modtager sine første F-104G.
1965-01-08 Eskadrille 723 modtager sine F-104G, der senere bliver suppleret med ekstra 22 fly som indkøbes hos Det Canadiske Flyvevåben.
1965-04-10 Flyvevåbnet modtager sin første af otte S-61A Sikorsky
1966-03-31 Eskadrille 728 bliver nedlagt.
1966-08-31 S-55C blev afløst af S-61A, og den fløj for sidste gang.
1967-11-27 Eskadrille 724 modtager to ex RNLAF Hawker Hunter T MK VII.
1968-03-26 Finansudvalget godkender indkøbet en eskadrille Draken fly bestående af 20 stk. A-35XD og 3 stk. SK-35XD.
1968-04-19 Udbrænder en Hangar på Flyvestation Vandel, med i købet tager branden 11 af hærens Piper L-18.


Copyright © 2014 www.Stall.Dk. All rights reserved