KZ-III

KZ III-flyet er udviklet og lavet af den danske flyfabrik ”Skandinavisk Aero Industri ”(SAI), der tidligere hed Kramme & Zeuthen.

Udviklingen af flyet startede allerede under den tyske besættelse i 40’erne. SAI forsøgte at skabe et fly, der var nemt at flyve samt let og billigt at bygge.

 

Flyet blev opbygget omkring et stålrørs skellet, hvorpå, der monteres trælister og til sidst beklædt med lærred. Vingerne var bygget af træ, og understøttet med to stålrør fra cirka i midten af vingen ind til flyets krop.

Flytypen blev udstyret med en Gipsy Minor motor på 90 HK, der i senere versioner fik en Cirrus Minor II på 100 HK.

Den første prototype KZ III stod klar i 1944, men det var midlertidigt ret problematisk at få flyvetilladelse af den tyske værnemagt under krigen, og for at kunne få flyvetilladelse måtte flyet indregistreres og males som et ambulancefly.

 

Fra juni 1946 blev der leveret tre KZ-III U1 og en KZ-III U2 ambulancefly til Zone-Redningskorpset. Flyene fløj herefter som ambulancefly til de danske små øer.

KZ-III flyet var skabt som et STOL-fly (Short Take Off and Landing), som skyldes flyets design og ikke mindst vingernes udformning. Derfor var flyet perfekt til jobbet som ambulancefly til de små øer. De fire fly fungerede som ambulancefly frem til 1963, hvor de blev videresolgt.

 

 

KZ-III til Forsvaret.

 

Efter krigen var der et stort behov for træningsfly, og Kontoret for Luftmilitære Sager afgiver i december 1945 en bestilling ved Skandinavisk Aero Industri (SAI) på 15 stk. KZ-IIT og 2 stk KZ-III fly. KZ-IIT flyene skulle bruges til en fælles flyveskole for Hærens flyvetropper og Marinens flyvevæsen.

 

De to KZ-III fly blev leveret til Kastrup Syd henholdsvis d. 23. feb. og d. 21. mar. 1946. Flyene skulle hovedsagligt anvendes som forbindelses fly, men da leveringen af de første KZ-IIT fly først startede i juni, blev en KZ-III og en Percival P.34 Proctor fly brugt til ”tilvænning i luften”, også kaldt ”Disciplin 3”.

KZ-III flyet var velegnet som forbindelsesfly. Generelt var flyet meget nemt at flyve, og kunne nærmest flyve sig selv hvis flyet var trimmet rigtigt.

Flyet havde gode egenskaber til starter og landinger på forskellige overflader, ligeledes var flyet god ved starter og landinger på korte baner.

Som skolefly var KZ-III ikke optimalt, da flyet ikke havde nogen dobbeltstyring, men det var gode i funktionen som kursusfly i ”tilvænning i luften”.

 

Flytypen havde kun en kort karriere ved forsvaret, og i slutningen af 1950 blev det taget ud af tjeneste. 

I februar 1951 blev begge fly solgt til civile købere.

 

Vil man læse mere om KZ-III flyene, findes der masser af informationer på KZ & Veteranfly Klubbens hjemmeside (LINK).

 




Liste over danske KZ-III og deres status.

DK RegSerie nrLev. datoWFULocationStatus
61-61161-6112/23/19465/1/1950Danmarks Teksniske Universitet, Lundtofte.Udstillet
61-61261-6123/18/19468/1/1950Stauning Lufthavn (adskildt).Opmagasineret


Tekniske specifikationer:

KZ-III
Fabrikant Skandinavisk Aero Industri A/S
Anvendelse
Længde 6,53 m
Højde 2,10 m
Spændvidde 9,60 m
Tomvægt 419
Fuldvægt 650
Motor Cirrus Minor 100 HK
Motor trykkraft
Max hastighed 185 km/t
March hastighed 165 km/t
Max højde 4.150 km
Besætning 1-2
Bevæbning ingen
Copyright © 2014 www.Stall.Dk. All rights reserved