Gulfstream III

Gulfstream III (G-III) blev udviklet af Gulfstream Aerospace Corporation, som et tomotoret alt-vejrs-fly, primært til civilt brug (firmafly). Udviklingen af flyet startede i 1976, og flyet skulle være afløseren for og en videreudvikling af den meget populære tomotorers Grumman Gulfstream II (G-II).
Gulfstream American valgte at stoppe udviklingen af G-III flyet, da Gulfstream American kunne se at G-III ville blive langt dyrere end tilsvarende fly fra andre flyproducenter. Gulfstream American revurderede projektet, og i april 1978 blev udviklingen genoptaget. D. 12. dec. 1979 havde prototypen til Gulfstream III sin første flyvning.

Gulfstream III havde en større rækkevidde, bæreevne og et nyt vingedesign, som gav flyet en bedre brændstoføkonomi end sine forgængere.

 

I starten af 80erne kom der et voksende behov for farvandsovervågning og fiskeriinspektion i de færøske, grønlandske og danske farvande. Samtidig skulle der findes en afløser for den aldrende C-54 Skymaster.
I sommeren 1979 blev det besluttet at anskaffe et nyt fly til at løse de nye opgaver, og valget faldt på Gulfstream III efter en længere undersøgelse af markedet. Kontrakten på leveringen af 3 stk. Gulfstream G-III blev underskrevet d. 29. jun. 1979.

 

For at gøre omskoling nemmere, lejede Flyvevåbnet et Gulfstream II fra Gulfstream American. Flyet med registreringsnummer N5102 (rapporteres som F-085), ankom til Danmark d. 30. jan. 1981. N5102 befandt sig over det danske luftrum i de følgende syv måneder frem til d. 01. aug.1981. I denne periode blev piloter omskolet og trænet i brugen af det nye fly. Samtidig blev flytypen afprøvet i løsning af militære opgaver, og Flyvevåbnet indsamlede erfaringer om vedligeholdelsen af den nye flytype.

 

Det første G-III fly blev leveret til Flyvevåbnet d. 23. jan. 1982, og fik registreringsnummeret F-249. De resterende to fly blev leveret senere samme år med registreringsnumrene F-313 og F-330. Flyene blev tildelt Eskadrille 721 på Flyvestation Værløse.
F-249 var i øvrigt Gulfstream Americans prototype, som fløj 12.dec. 1979.

 
G-III opererede med en besætning to og fem personer efter opgaven. Flyets opgaver strakte sig fra fiskeriinspektions-farvandsovervågning og VIP-flyvninger, hvor flyet blev udstyret med 18 siddepladser.
G-III opererede normalt ud fra Flyvestation Værløse, men for at løse fiskeriinspektions- farvandsovervågning på Færøerne og Grønland, var flyene tit udstationerede på Vagar på Færøerne og Søndrestrømfjord på Grønland.

 

I 1996 havde Flyvevåbnet en tragisk ulykke, da F-330 forulykkede under indflyvning til Vagar i dårligt vejr. Alle ombord omkom ved ulykken.
For at Flyvevåbnet kunne opretholde standarden med fiskeriinspektions- og farvandsovervågning, måtte man leje et fly som afløser for det forulykkede fly.

 

I kølvandet på den ulykke, bevilgede Folketinget penge til indkøb af et nyt fly, der kunne løse de samme opgaver som G-III. Valget faldt på Challenger 604 som afløser. I det efterfølgende forsvarsforlig blev det besluttet, at de to resterende Gulfstream-fly skulle erstattes med yderligere 2 stk. Challenger-fly.
G-III stod foran en omfattende opdatering, og det gav derfor mening at erstatte flyene med Challenger.

 

Flyvevåbnet var ellers yderst tilfreds med flyet. Men desværre var flyet ikke brændstofmæssigt økonomisk som Challenger og Rolls­Royce-motorerne. De to støjer så meget, at flyet ikke måtte lande og lette fra flere europæiske luft­havne. Gulfstream-flyene blev sat til salg i foråret 2003.

 

D. 10. sep. 2004 blev de sidste Gulfstream udfaset fra Flyvevåbnet.

 




Liste over danske Gulfstream III og deres status.

DK RegSerie nrLev. datoWFULocationStatus
F-085F-0854/1/19818/12/1981Civil indregistreret
F-249F-2494/16/19829/10/2004Phoneuix Air - Carterville USACivil indregistreret
F-313F-3132/23/19827/19/2004Phoneuix Air - Carterville USACivil indregistreret
F-330F-3306/19/1982Havareret Vagar Færøerne.Havareret
F-400F-40012/21/199612/3/1997Civil indregistreret


Tekniske specifikationer:

Gulfstream GIII - G.1159
Fabrikant Gulfstream Aerospace Corporation
Anvendelse
Længde 25,30 m
Højde 7,40 m
Spændvidde 23,70 m
Tomvægt 17,236 Kg.
Fuldvægt 30.936 Kg.
Motor 2 stk. Rolls-Royce Sprey MK 511-8
Motor trykkraft 11.400 Ib.s.t. hver.
Max hastighed 928 Km/t.
March hastighed 819 Km/t.
Max højde 13.716 km
Besætning 3-5
Bevæbning ingen
Copyright © 2014 www.Stall.Dk. All rights reserved