43-472 (43-472)

Fly oversigt

Data
 
FLV: 43-472
C/N: G5-305
Registrering: 43-472
Version: G.41G Meteor F Mk. 4
Leveringsdato: 17-02-1950
Udfasningsdato: 10-03-1956
Flyvetimer:
- Levering: 3 timer 25 minutter
- Udfasning: 796 timer 05 minutter
- Nuværende:

Hændelser

Dato Hændelse  
 
03-02-1950

G5-305 (43-472) havde første flyvning.

14-02-1950

G5-305 stod klar ved fabrikken og blev registreret som 43-472.

14-02-1950

Leveringsflyvningen blev påbegyndt med flyverløjtnant E. H. Krum-Hansen ved roret, fra RAF Moreton Valance til RAF Manston.

17-02-1950

Leveringsflyvningen fortsatte fra RAF Manston til Twente Air Base i Holland.

17-02-1950

Leveringsflyvningen fortsatte fra Twente Air Base til Kastrup.

17-02-1950

43-472 ankom til Kastrup.

24-02-1950

Tilfdelt 3. Luftflotille, Karup Flyveplads.

12-12-1950

Reparation af beklædning under venstre centralplan, Centralværksted Vest, Flyvestation Karup.

13-01-1951

3. Luftflotille ændret til Eskadrille 723.

15-01-1951

43-472 udlånes sammen med seks Meteor F Mk.4 til Eskadrille 724, indtil de modtager de nyindkøbte Gloster Meteor F Mk.8.

03-1951

Til Eskadrille 723.

17-04-1951

Defekte ribber i hjulbrønden udskiftet, Centralværksted Vest, Flyvestation Karup.

27-04-1951

Eskadrille 723.

19-05-1951

Kontrol af nagler i balanceklapperne, konservering af motorerne og 150-timers eftersyn, Stationsværksted Karup.

21-05-1951

Reparation af beklædning under venstre centralplan, Centralværksted Vest, Flyvestation Karup.

30-06-1951

Eftersyn fortsat, Stationsværksted Karup.

27-07-1951

Eskadrille 723.

02-07-1952

43-472 havde et mindre havari. Detailer ukendt.

10-07-1952

Ny canopy type monteret.

15-09-1952

43-472 havde et mindre havari. Detailer ukendt.

15-09-1952

Canopy udskiftet og reparation af flykroppen, Centralværksted Vest, Flyvestation Karup.

30-09-1952

Eskadrille 723.

01-12-1952

43-472 overflyttes til Flyveskolens jagerkursus på Flyvestation Aalborg.

07-1953

400 timers eftersyn, Stationsværksted Ålborg.

03-09-1953

Flyveskolens Jagerkursus.

01-12-1953

Tildelt Eskadrille 724.

11-05-1954

Under flyvning i 34.000 ft (10.363 meter) fik 43-472 motorstop.
Flyverløjtnant II A. M. Thomsen forsøgte at genstarte motorerne, men det mislykkedes, da der ikke var strøm – forårsaget af forkert kontaktopsætning.
Piloten svævede mod landing på Flyvestation Vandel, men da hovedbanen endnu ikke var færdig, ramte flyet en jernbanesvelle, hvilket rev venstre hovedhjul af. Flyet fortsatte over til venstre banekant.

Flyverløjtnant II A. M. Thomsen blev reddet, mens flyet fik store skader ved hændelsen.


Årsag: Luft i brændstofsystemet.

12-05-1954

43-472 blev adskilt for transport til Flyvestation Ålborg.

15-05-1954

Reparation efter mavelandingen, Centralværksted, Flyvestation Ålborg.

14-03-1955

43-472 færdig efter reparation, Stationsværksted Ålborg.

28-03-1955

Prøveflyvning, flyverløjtnant II A. M. Thomsen.

31-03-1955

Eskadrille 724.

17-06-1955

600-timers eftersyn, Stationsværksted Ålborg.

09-07-1955

Eskadrille 724.

07-03-1956

43-472 havde sin sidste flyvning. Pilot: Flyverløjtnant II W. H. M. Jørgensen.

10-03-1956

43-472 udfases af Flyvevåbnet.


Efterfølgende opmagasineret ved Stationsværksted Ålborg.

30-08-1961

Kannibaliseret og ophugget.

Picture
Copyright © 2024 www.Stall.Dk. All rights reserved