43-461 (43-461)

Fly oversigt

Data
 
FLV: 43-461
C/N: G5-294
Registrering: 43-461
Version: G.41G Meteor F Mk. 4
Leveringsdato: 07-10-1949
Udfasningsdato: 19-01-1956
Flyvetimer:
- Levering: 6 timer 45 minutter
- Udfasning: 800 timer 25 minutter
- Nuværende:

Hændelser

Dato Hændelse  
 
28-09-1949

 G5-294 (43-461) havde første flyvning.

06-10-1949

 G5-294 stod klar ved fabrikken og blev registeret som 43-461.

06-10-1949

Leveringsflyvningen blev påbegyndt  med Kommandørkaptajn Erik Rasmussen ved roret. Ruten gik fra RAF Moreton Valance til RAF Tangmere og videre til Twente Air Base i Holland.

07-10-1949

Leveringsflyvningen fortsatte. Efter take-off fra Twente Air Base i Holland måtte Kommandørkaptajn Erik Rasmussen returnere til Twente Air Base på grund af problemer med gyroen.


43-461 fortsatte senere turen fra Twente Air Base til Kastrup.

07-10-1949

43-461 ankom til Kastrup.

07-10-1949

Modtagelseseftersyn ved 2. Luftflotille, Kastrup Syd.

21-10-1949

Tilfdelt 3. Luftflotille ved Kastrup Syd.

11-1949

43-461 flytte med 3. Luftflotille til Karup Flyveplads.

08-01-1951

3. Luftflotille ændret til Eskadrille 723.

07-01-1952

Under motorafprøvning blev flyvematros B. Nielsen delvist suget ind i venstre motors nacelle.


Motoren var oppe på cirka 12.000 omdrejninger, da flyvematros B. Nielsen rakte hånden frem for at mærke luftstrømmen.
Luftstrømmen var imidlertid så kraftig, at den løftede ham op og sugede ham ind i motoren.

Oversergent P. E. Leth, som sad i cockpittet, fik hurtigt stoppet motoren og reddet flyvematros B. Nielsen ud.

 

Oversergent P. E. Leth blev idømt 10 dages kvarterarrest for at have glemt at påsætte sikkerhedsgitteret foran motorindsugningen.

 

 

03-04-1952

Under flyvning fik 43-461 problemer med motor og understel, og Flyverløjtnant II N. S. Andersen måtte lave en mavelanding på bane 27 på Flyvestation Karup.

Highslide JS
04-04-1952

Reparation efter mavelanding.

13-08-1952

Tilbage i tjeneste ved Eskadrille 723.

1952

300 timers eftersyn, Stationsværksted Ålborg.

01-12-1952

43-461 overflyttes til Flyveskolens Jagerkursus på Flyvestation Aalborg.

08-1953

Til Stationsværksted Ålborg.

11-1953

Til Centralværksted Flyvestation Ålborg.

01-12-1953

Tildelt Eskadrille 724 (stadig ved Centralværksted Ålborg).

04-03-1954

Eskadrille 724, Flyvestation Ålborg.

12-05-1954

43-461 havde et mindre havari. Detailer ukendt.

03-06-1954

Reperation af hoodsprosse ved Stationsværksted Ålborg.

04-06-1954

43-461 havde et mindre havari. Detailer ukendt.

05-08-1954

450 timers eftersyn, Stationsværksted Ålborg.

26-09-1954

43-461 havde et mindre havari. Detailer ukendt.

15-10-1954

43-461 havde et mindre havari. Detailer ukendt.

27-04-1955

600 timers eftersyn, Stationsværksted Ålborg.

18-01-1956

43-461 havde sidste flyvning. Flyverløjtnant II L. Villandsen.

19-01-1956

Udfaset fra Flyvevåbent og opmagasineret ved Stationsværksted Ålborg.

21-07-1957

Afsat til Tøjhusmuseet, opmagasineret på Flyvestation Ålboorg.

1988

43-461 blev renoveret og malet for museumsbrug.

04-05-1988

43-461 blev transporteret til Danmarks Flyvemuseum, Billund.

11-06-1998

43-461 flyttet til Danmarks Flyvemuseum, Helsingør.

Picture
Copyright © 2024 www.Stall.Dk. All rights reserved