NATO Tiger Meet 2015, Konya Air Base, Tyrkiet.

 

 

Tiger Meet 2015 blev afholdt af 192 Filo på Konya Air Base d.4- 15. maj 2015. I samme periode afholdtes der to spotterdage.

 

Konya Air Base afholder årligt en gigantisk flyveøvelse, kaldt Anatolian Eagle og personalet på Konya har stor erfaring med sådanne store øvelser. Dette er grunden til at Konya blev valgt, til at huse Tiger Meet 2015 og ikke Balikesir Air Base hvor 192 Filo har hjembase.

 

 

 

 

192 Filo

192 Filo blev oprettet i 1948 på Balikesir Air Base, hvor eskadrillen fløj Thunderbolt. I 1952 overgik eskadrillen til F-84F/G samt RF-84F Thunderflash og deres rolle var angrebs og rekognoscering. I første halvdel af 70erne fløj 192 Filo RF-5 og havde rekognoscering som hovedopgave. I sidste halvdel af 70erne fik eskadrillen sine første F-104 Star Fighter. Deres rolle blev ændret fra rekognoscering til luftforsvar, af det tyrkiske luftrum.

I starten af 1980 blev 192 Filo medlem af NATO Tiger Society. I midten af 80erne ændres eskadrillen opgave til en alt-vejrs eskadrille for NATO. I 1993 modtog eskadrillen deres første F-16C og D og eskadrillens opgave blev atter udvidet med luft til jord kapacitet. 192 Filo afholdte sit første Tiger Meet på Balikesir Air Base i 1995.

 

 

Konya Air Base

Konya Air Base ligger mere eller mindre i midten af Tyrkiet, ca. 215 km fra byerne Ankara, Mersin og Altalya. Basen blev grundlagt omkring 1919, hvor de tyrkiske piloter blev samlet under den tyrkiske uafhængighedskrig. Konya Uçak İstasyonu'nda eller Konya flyvestation blev allerede under den tyrkiske uafhængighedskrig, brugt som træningsbase, vedligeholdes og rekognoscerings base.

 

I 1952 gik det tyrkiske luftforsvar ind i jet alderen, da de modtog de første F-84G Thunderjets. Dette kunne mærkes på Konya Flyvestation, fordi samme år blev 192 Filo udstationeret på Konya til våben træning. Samme år blev Tyrkiet ligeledes medlem af NATO, og det tyrkiske luftforsvar stod over for en kæmpe modernisering. I 1962 flyttes 3ncü Hava Taburu olarak (3. luft regiment) til Konya. Navnet ændres i 1965 til 3rd Jet Training Main Air Base.

I 1969 flyttes 131 Filo og 132 Filo, til Konya. Begge enheder var træningsenheder og fløj T-37C Tweet. 131 og 132 Filo konverterede til F-84F/Q Thunderstreak allerede året efter.

 

Picture Picture Picture

 

I 1974 modtog enhederne deres første F-100C/D Super sabre. I 1983 blev Forward Operating Base Konya eller FOB Konya aktiveret. Herefter begyndte flyvning med E-3A Airborne Early Warning And Control (AWACS) fra Konya. I 1987 modtog 131 Filo og 132 Filo F-4E Phantom II fly, som 132 Filo fløj med Phantom frem til 1990 hvor eskadrillen blev Nedlagt.

 

I 1988 overførtes træningseskadrillen 133 Filo fra Merzifon til Konya. 133 Filo fløj F-5A og F-5B Freedom Fighter fik rollen som beredskabs-træningseskadrille. I 1992 blev 132 Filo gendannet og tildeles NF-5A/B Freedom Fighters. 132 Filo fik sin gamle rolle som trænings eskadrille. Samme år blev den mest populære eskadrille oprettet på Konya Air Base, 134 Filo ”Turkish Star”. Eskadrillen er et opvisnings hold som flyver NF-5A/B.

131 Filo fortsatte med at flyve Phantom, frem til 2004 hvorpå 131 Filo blev nedlagt. I 2007 konverterede 132 Filo til et mix mellem F-16C/D Fighting Falcon og F-4E-2020 Phantom II (Terminator).

 

I 2010 blev 131 Filo genetableret med formål at flyve Boeing B737-7ES AEW & C ”Peace Eagles”. Først i 2014 modtog 131 Filo deres første Peace Eagles, efter flere års forsinkelse. Samme år overdrages de resterende F-4E-2020 Phantom II fly fra 132 Filo til 111 Filo på Eskisehir. 132 Filo var nu en ren F-16 eskadrille.

 

135 Filo er Konyas blæksprutte eskadrille som løser mange opgaver. Eskadrillen råder både over AS532AL Cougar, UH-1H Hury helikopere, samt et mindre antal CN235M-100 transportfly. Eskadrillen løser både Combat Search and Rescue, Forward Air Controller, Joint Fire Support Team, transport opgaver, samt uddannelse af Personel.

 

 

Picture Picture Picture

 

NATO Tiger Meet 2015

Tiger meet 2015 (NTM 2015) havde rammerne til et enestående arrangement, men desværre gjorde verdenssituationen, at mange enheder måtte aflyse deres deltagelse. Både den hollandske og belgiske enhed, var blevet udsendt til Irak i kampen mod islamiske stat. Norges 338 squ var udsendt til Baltic Air Policing på Šiauliai i Litauen.

 

Af 23 enheder med fuldt medlemskab deltog kun syv, heriblandt:

 

  • 192 Filo fra Tyrkiet.
  • 6. ELT fra Polen.
  • 1 AEW&CS (NATO).
  • EC 1/7 fra Frankrig.
  • ECE 5/330 fra Frankrig.
  • 21° Gruppo fra Italien.
  • Staffel 11 fra Schweiz.

 

Derudover deltog to enheder som ikke er tilknyttet til NATO Tiger Association.

334 Sqn. fra det hollandske flyvevåben med en KDC10 tankfly, som skulle lufttanke under de forskellige missioner. 132 Filo fra Konya AB, skulle udgive sig som modstanderne ”Red Air”.

 

Picture Picture Picture Picture Picture Picture Picture Picture Picture

 

Under NTM 2015 blev der fløjet to missioner dagligt. Et om formiddagen og et om eftermiddagen. Under disse missioner træners Combined Air Operations (COMAO), som var opbygget omkring forskellige scenarier. Scenarierne er baseret på krisesituationer og lignende kriserne i Libyen eller Syrien.

 

Det tyrkiske flyvevåben havde gjort et kæmpe arbejde for, at de to spotterdage skulle blive en god oplevelse, på tros af lav deltager antal. Spotterområdet var placeret 8-10 meter fra taxi banen og havde rigeligt med plads til alle spotter, i modsætning til andre år. Ved ankomst til området, blev man budt velkommen af det tyrkiske flyvevåbens F-16 display hold ”Solo Turk” som i var gået i luften. Der blev lavet to flotte opvisninger i en standard bemalet F-16C, fra første piloten og reserve piloten.

 

Picture Picture Picture Picture Picture Picture

 

Her efter begynde dagens første pas med take-off fra den hollandske KDC10 tankfly, efterfulgt af 131 Filo B737 AEW & C ”Peace Eagles”. Før de resterende fly fra første pas tog af, kom to F-4E-2020 Phantom II (Terminator) fra 101 Filo ind og landende. Herefter tog resten af første pas af i bølger, af 4 til 8 fly af gangen.

 

Picture Picture Picture

 

Små to timer senere landede det sidste fly og det var tid til pause.

 

Som underholdning før andet pas, gik Filo 134 Turkish Stars i luften. De lavede en ret alternativt opvisning, med mange lave overflyvninger og highspeed flyby’s. Det er spørgsmålet om de europæiske luftfartsmyndigheder ville godtage de lave flyvninger over publikum, men det larmede og var ret fedt. Derefter gik Solo Turk i luften igen.

 

Picture Picture Picture

 

Andet pas bestod af færre fly, end det første pas. Vi havde midlertidig fået lov til at rykke tættere på parkeringsramperne, hvor NTMs fly stod parkeret. Dette gav en unik mulighed for at fotografere flyene taxi ud til takeoff. Efter takeoff valgte vi at fange landingen udenfor hegnet ved banens ende. I Tyrkiet er det forbudt at fotografer omkring militært anlæg, men i anledning af Tiger Meet havde vi fået lov til at stå tæt op af hegnet.

 

Picture Picture Picture Picture Picture Picture

 

Dag 2, startede med et takeoff af 135 Filos Casa CN235M. Efter en kort flyvning, returnerede den og landede. Kort efter ankom en C-130E Hercules fra 222 Filo. I starten lod det til at vejret ville blive godt, men mørke skyer lå lurende bag bjergene og sneg stille og roligt ind på Konya AB. Alligevel tog Red Air af med 6 fly, dog for at vende tilbage efter kun 30 minutter i luften. Det dårlige vejr var kommet nærmere og arrangørerne valgte at aflyse alle flyvninger resten af dagen. For ikke at skuffe alle fremmødte, blev der arrangeret en taxi parade med næsten alle de fly.

 

Tiger Meet har mange traditioner og dette er, at mindst ét fly fra hver deltagende eskadrille, har en special bemaling af en eller anden grad. Bland disse havde værterne 192 Filo, to fuldt bemalet F-16 fly.  Staffel 11 fra Schweiz havde en gamle kending med et J-5011. Franske EC 1/7 som deler fly med ECE 5/330, havde en ret spektakulært bemalet Rafael fly kaldet ”Monster Tiger”. Polske 6. ELT havde en F-16 med conformal brændstof tank, med en grå tornet tiger stribet bemaling.

 

Tiger Meet 2015 var på tros af vejret, en super oplevelse. Det tyrkiske flyvevåben var meget gæstfrie. Der var meget plads på spotterområdet og der var aktivitet i luften, i pauserne, mellem take-off og landing. Man kan håbe at Tiger Meet 2016 i Spanien vil være en ligeså god oplevelse.

 

Picture Picture Picture Picture Picture Picture

 

 

Copyright © 2014 www.Stall.Dk. All rights reserved