NATO Tiger Meet 2014, Fliegerhorst Schleswig.

Taktisches Luftwaffengeschwader 51 'Immelmann' (TaktLwG 51) stod i år for at afholde Tiger Meet 2014.

 

Historie om Fliegerhorst Schleswig

 

Luftbasen ved Jagel blev grundlagt tilbage i 1916 og hed dengang Flugplatz Klosterkrug. Flyvepladsen blev udelukkende brugt som militær flyveplads. Her trænede land og sø enheder fra og havde en ca. 400 meters land bane.

 

I 1935 blev flyvepladsen overtaget af Luftwaffe, efter ordre fra Hermann Göring. En større ombygning af flyvepladsen blev iværksat og i 1937 blev den nye Flyvestation Jagel taget i brug. Fliergersatzabteilung 16 var den første enhed, der primært bestod af He59 og He60 marine fly og som fløj fra Schleswig sø.

 

Med udbruddet af 2. verdenskrig, blev Jagel om konverteret til bombeflys base. Basen havde 2 fly enheder, Kampfgeschwader 26 (Bomber Wing 26) med eskadrille navn Loewengeschwader (Løve vinge) og Kampfgeschwader 30 (Bomber vinge 30) med eskadrille navn Adlergeschwader (”Ørne eskadrillen”). De to enheder fløj primært He-111 og Ju-88 bombefly samt Lehrgeschwader 1, der var en støtte enhed til bombeeskadrillerne.  

 

 

I april 1940 var basen støtteenhed for The Battel of Britian og en hel flåde af Ju-52 transportfly blev stationeret på basen. Flyvestationen ændrede rolle som bombeflysbase, til Natkampflys base i 1941. Nachtjagdgeschwader 1 og 3 opererede nu Messerschmitt Bf 110 natkampfly. Senere blev BF110 flyene suppleret af Do-217N og Ju-88 C2 natkampfly.

 

Efter Krigen blev Jagel overtaget af ”Royal Air Force” og her blev basen kendt som RAF Schleswigland. Basen blev hjembase for (RAF) 121 Squadren der fløj Hawker Typhoon.

 

I 1958 forlod The Royal Air Force, RAF Schleswigland og overdrog den til Det Tyske Forsvar. Den Tyske Marine som flyttede de nyoprettede enheder, Marinefliegergerschwader 1 og Marinefliegergerschwader 2 (Marine kamp eskadrille 1 og 2) fra Kiel til Schleswig-Jagel.

I 1962 flyttede MFG 2 til Fliegerhorst Nordholz og MFG1 var den eneste fly-eskadrille på basen. MFG1 konverterede i midten af 1971 og frem til midt 1972, fra F-104G Star fighter til RF-4E Phantom II.

 

 

 

Fliegerhorst Schleswig stod over for en stor forandring, da Luftwaffe nedlage MFG 1 d. 31. december 1993. Basen stod dog kun uden en eskadrille en dag, da Luftwaffe reetablerede Aufklärungsgeschwader 51 (AG 51) d. 1. jan. 1994, med personale fra både AG51 fra Fliegerhorst Bremgarten og Aufklärungsgeschwader 52 (AG52) fra Fliegerhorst Leck, som begge var blevet nedlagt d. 31. december 1993.

 

Den ”nye” Reconnocerings Wing overtog den ny nedlagte MFG1s Tornadofly, hvorimod AG51 og AG52’s fly, RF-4E Phantom blev udfaset. AG51 blev i maj 1994, medlem af NATO Tiger Association. Fliegerhorst Schleswig / AG51 afholdte sin første NATO Tiger Meet i 2004

 

 

NATO Tiger Meet 2014.

 

ktisches Luftwaffengeschwader 51 'Immelmann' (TaktLwG 51) stod i år for at afholde Tiger Meet. Fliegerhorst Schleswig er et ideel sted, at afholde disse store øvelser. Basen har rigeligt med ramper og dispersels, hvor de mange fly kan holde. I år deltog 16 enheder fra 11 lande med 66 fly.

 

Picture Picture Picture Picture Picture Picture

 

Tiger Meet øvelsen er bygget op omkring forskellige scenarier, som er relevante ift. verdenssituationen. Der trænes primært samarbejde og løsninger af mssioner, på tværs af de forskellige flyvevåben og enheder. Missionerne kan omhandle lignende kriser som i Libyen og Ukraine.

 

De forskellige scenarier kan omfatte flere forskellige missionstyper, som luft-til-luft og luft-til-jord. Dertil var der en bred vifte af støtte missioner, så CSAR (Combat search and rescue), CAS (Close air support) og COMAOs (Composite Air Operations)

 

Picture Picture Picture Picture Picture Picture

 

Dagen startede som spotterdagene altid gør, med indregistrering. Dernæst efterfulgt af standard information såsom ”Man vil blive ført til porten, hvis man ikke holder sig inden for de fastsatte afspærringer” osv. Herefter gik turen ud til spotterpladsen, hvor vi skulle være hele dagen.

 

Vejret var desværre ikke særlig godt. Der var mange skyer på himmelen og der faldt enkelte regndråber her og der. Der var lagt op til en spændende dag, med masser af interessante fly. Omkring kl. 9 gik de første fly i luften til første pas

 

Picture Picture Picture

 

Et af de mest spektakulære traditioner ved Tiger Meet, er bemalingen at de forskellige enheders fly, på et eller flere af deres fly. I år var der ikke mindre end 7 fuldt og halv bemalet fly og helikopter, samt et hav af bemalet halerorer.

 

Værts eskadrillen TaktLwG 51, havde som altid en meget imponerede bemaling på et af deres Panavia Tornado ECR.

 

Det Franske Flyvevåbens enhed EC 1/7 "Provence" leverede også varen med en rød og kobber tigerbemalet Dassault Rafale C. En anden fransk enhed var ECE 05.330 ”Côte d'argent”, som havde malet en Dassault Mirage 2000D malet sort fra bag cockpittet. Et gnistret lyn løb langs flyet kop og endte i en tiger krop på halen.

Det tyske flyvevåbens enhed TaktLwG 74, havde en fuld bemalet Eurofighter Typhoon, med mørk orange og sorte tiger striber. Det tjekkiske flyvevåben havde malet en Mi-24V Hind helt i sort og blå camouflage, med en tiger på siden.

 

Gennem årene har Tiger meet fået mange traditioner og ét af dem er kåringen af årets bedste fly bemaling. Årets vinder blev Det tyske flyvevåbens TLG 74.

 

Picture Picture Picture Picture Picture Picture Picture Picture Picture

 

Som gæst deltog Den tyske hær med et af deres EC665 Tiger kamphelikopter fra Kampfhubschrauberregiment 36 (KHR 36) ved Fritzlar. Navnet på den lille og meget manøvredygtige helikopter, passede godt ind i arrangementet.

 

Uheldigvis blev vejr situationen op af dagen ikke bedre. Skyerne blev tættere og tættere og det begyndte det at regne. For at gøre det værre, blev andet pass aflyst på grund af meget dårligt vejr over øvelsesområdet.

Det var til stor skuffelse for alle de fremmødte. For at sætte et lille plaster på såret, blev der arrangeret et ”photoshot”.  Dette bestod i at alle de fly, som skulle have været i luften til andet pass, ville komme taxiende forbi. Dette gav en god mulighed for, at få nogle gode billeder i kasse.

 

Picture Picture Picture Picture Picture Picture

 

TaktLwG 51 havde formået at lave et super godt arrangement. Taget alt i betragtning, var Tiger meet 2014 en god oplevelse.

Mest fordi der var et stort antal fremmødte enheder og fly, men også den gode placering af spotterområdet. Vejret kunne ingen styre og trak desværre oplevelsen lidt ned. 

 

Ser frem til Tiger Meet 2015, som vil bliver afhold på Konya AB i Tyrkiet.

 

Picture Picture Picture
Copyright © 2014 www.Stall.Dk. All rights reserved