Göteborg airshow 2013

 

Flyveopvisning ved Göteborg blev afholdt den 8. og 9. juni 2013, og blev afholdt på Göteborg City Lufthavn.

 

Arrangørerne havde inviteret mange forskellige fly og opvisningshold.

Højdepunkterne var nok Swedish Airforce Historic Flight (Svensk historiske flyvning) med deres J 29F Tunnan, AJS 37 Viggen og SK 35C Draken.

Men andre interessante fly var også på listen, heriblandt: Hawker Hunter Mk 58, Royal Jordanian Falcons, T 28 TROJAN, og Det Svenske Flyvevåben med JAS 39 Gripen og TP 84 (C-130H) Hercules.

 

Aeroseum

Airshowet er arrangeret af Flymuseet Aeroseum, Så havde man købt en billet til showet, var der fri adgang til museet. Museet ligger i det klods op af hegnet ved Göteborg City lufthavn. Lufthaven er en tidligere militær flyveplads, som dengang hed F9 Säve. Hangaranlægget er sprunget og hugget ind i den svenske klippegrund i 50erne.

Hele hangaranlægget var dengang udstyret med holdepladser til fly, fly værksteder, spisesale, sovesale, kontorer og en infirmeriafdeling osv. for at kunne opretholde en aktiv base efter et muligt atomangreb. Anlægget kunne huse omkring 30 fly, og personel og soldater dertil.  I 1969 blev Flyvestationen nedlagt.

 

I 1977 blev den nedlagte militære Flyvestation lavet til civil lufthavn, da lufthavnen fra Säve flyttede dertil.  I 2005 Åbner Aeroseum flymuseet i det nedlagte underjordiske hangaranlæg.

Aeroseum er et imponerened museum, som ikke kun giver et godt overblik over de fleste af de fly og helikoptere som Det Svenske Flyvevåben har haft gennem tiden, men giver også et indblik i de trange forehold som man måtte arbejde under, under Den Kolde Krig.

Der er vist eksempler på hvordan man arbejdede på flyene, og andre geniale løsninger for at gøre arbejdet lettere i den trange plads.

 

Picture Picture Picture

 

Flytyper som J 29F Tunnan, AJS 37 Viggen og SK 35C Draken, J 32 Lansen, Hkp 2 (Alouette II), Hkp 9 (Bo 105) samt mange flere kan ses på museet.

 

Det er samtidig muligt at komme tæt på de udstillet udstillede fly og studere dem nærmere. Mange af de udstillede fly har fået åbent cockpit, her er det muligt at kravle på og prøve at føle hvordan det er at sidde i de trange cockpitter.

Omkring flyene var der ikke placeret alt for mange emner, som gjorde at museet ikke virkede rodet og gav gode muligheder for at tage billeder. Man skal bare huske at med bringe en tripot, i modsætning til hvad jeg gjorde.

 

I et af hangarområderne, kan man følge fremskridtene med renovering af forskellige flytyper som senere hen skal udstilles på museet.

Museet er et besøg værd, så hvis man er i omegnen af Göteborg kan det anbefales at kigge et smut forbi.

 

Airshowet

Efter et besøg på Aeroseum-museet var det tid til at begive sig over til opvisningsområdet. Arrangørerne havde været heldige, vejret viste sig fra sin bedre side, med blå himmel med nogle få skyer. Det lod til at blive en god dag med masser af flyvning.

Airshowet startede som mange andre, med faldskærmsudspring, hvor springerne havde røg, flag monteret på deres ben. Derpå startede det flyvende show startede. De deltagende fly var en blanding af civil registeret veteran propel og jetfly, primært flytyper som har fløjet i det svenske flyvevåben.

Picture Picture Picture

 

Dagens første flyvende indslag var en kombineret solo og tre-skibs opvisning med SK 16 (Harvard T-6). SK 16 tjente i Det Svenske Flyvevåben frem til 1972. Flere skolefly efterfulgte med opvisninger, f.eks. SK 50 (Saab 91 Safir)som det svenske flyvevåben havde brugt til grunduddannelsen af piloter frem til 1992, og Scottish Aviations Bulldog (eller også kaldt Sk 61) lavede en flot soloopvisning mog piloten viste flyets manøvredygtighed.

SK 61 blev udfaset fra Det Svenske Flyvevåben i 2001. En mcivilejet North American T-28 Trojan der primært blev brugt som skolefly af USAF og US Navy lavede en god opvisning, med loops og forbiflyvninger, så man kunne høre den meget karakteristiske motorlyd.

Derudover var der en række civile kunstfly i luften, heriblandt en Pitts S-2C Special og en Sukhoi 29 som begge leverede et forrygende luftcirkus.

Den dejlige lyd af Merlin-motorer kunne nydes da Biltema’s Cavalier F-51D Mustang II og Supermarine Spitfire LF Mk XVI gik i luften, og leverede en flot formationsopvisning. Cavalier F-51D Mustang II skulle være den eneste flyvende i verden for øjeblikket.

 

Picture Picture Picture Picture Picture Picture

 

Mange af flyene kom fra Swedish Air Force Historic Flight (SAFHF) som nærmest havde været hovedleverandøren af fly til airshowet, heriblandt Sk 61, Sk 16, Saab Safir, som tidligere nævnt. Blandt de mere larmende fly som SAFHF havde med, var der et mindre udvalg af Jetfly som havde tjent i Det Svenske Flyvevåben.  

SK 60 (Saab 105) lavede en fin opvisning, hvor piloten viste til fulde hvad denne lille jettrænere kunne. Det svenske Flyvevåben fik ca. 150 stk. i 1967, og har stadig omkring 30 i brug i dag.

Det var imponerende at se det gamle lille hylende J 28C Vampire fly (De Havilland DH-115) boltre sig i luften. Det Svenske Flyvevåben modtog de af typen tilbage i 1946.

Desværre overgik J 34 Hawker Hunter den lille Vampire i både kraft og ynde, da den tog af og lavede en flot opvisning. Dagens højdepunkt var med sikkerhed AJS 37 Viggen, der med sin kraftfulde Volvo RM8A motor som rystede de svenske fjelde rundt omkring Göteborg City Lufthavn.

Viggen blev udfaset fra det svenske Flyvevåben i 2003, og dette eksemplar med serie nr. 37098 lettede første gang igen i april 2012 efter længere tids renovering. Desværre var to ikoner blevet aflyst, det var Swedish Air Force Historic Flight’s J 29F Tunnan (Tønden) og SK 35C Draken, til stor ærgrelse for mange.

 

Det var dog ikke kun udfaset og veteran fly som deltog i airshowet, både en TP 84 Hercules (C-130H) og en JAS 39 Gripen fra Det Svenske Flyvevåben lavede et smut forbi Göteborg City lufthavn.

TP 84, som Hercules hedder i Det svenske Flyvevåben, lavede forskellige forbiflyvninger og drejede i lav højde, hvorpå den lagde kursen mod Såtenäs igen.

Gripen som heller ikke var lettet fra Göteborg City Lufthavn, kom med høj hastighed ind over opvisningsområdet, hvorpå den  gik lodret som startede sin opvisning. Gripen leverede varen som altid, med en flot opvisning hvor manøvredygtigheden af det lille fly blev vist til fulde. Efter opvisningen fløj flyet hjem til sin hjembase.

 

Picture Picture Picture

 

Dagen sidste opvisning var The Royal Jordanian Falcons, som lavede en flot opvisning i deres Extra 300L propelfly. Der blev lagt ud med forskellige fire-skibs formationer, hvorpå ét” af flyene brækkede af og fortsatte som solofly. Extra 300L-flyet er meget manøvredygtigt, som skyldes dets kraftige motorer, lette vægtstel, lille spændvidde, og store rorflader. Derfor er en opvisning med The Royal Jordanian Falcons altid spændende at se.

 

Herpå var opvisningen slut, og tid til at vende snuden imod Danmark igen.

Ser man tilbage på opvisningen var det første der springer én i øjet, opbygningen af publikums- og opvisningsområdet. Flymuseet Aeroseum ligger udenfor lufthavnsområdet, derved er publikumsområdet o op flyrampen samt opvisningsområdet adskilt med et 2 meter højt hegn.

Mange af de fly, som skal flyve til airshowet er parkeret på en rampe lige på den anden af hegnet. Dette var desværre lidt upraktisk, hvis man som flyentusiast gerne vil fotografere flyene.

 

En anden ting som arrangøren desværre ikke altid er herre over, var manglen på opvisnings fly. Der var simpelthen for få fly i luften over hele dagen, og for meget aktivitet i form af - og motorcykelopvisning på jorden. Betaler man penge for at komme til flyveopvisning (airshow) forventer man også at se fly i luften.  Vil man se biler, tag til biludstilling eller racerløb.

Den sidste mindre positive ting var ventetiden mellem hvert fly havde været i luften. Dette kan dog skyldes afbud af fly op imod airshowet, men vente på at flyet starter op og taxier ud før en opvisning er dog at trække den lidt i langdrag.

 

Picture Picture

 

Skal man rate airshowet vil det desværre kun få 2 ud af 5 flares, og dermed sagt at udbuddet af fly nok skal være noget bedre hvis jeg skal kigge forbi igen.

Copyright © 2014 www.Stall.Dk. All rights reserved