Brilliant Ardent 2010, Wittmund AB.

Luftwaffe (Tyskland) var vært for Brilliant Ardent 2010 (BAT 10), som blev afholdt fra d. 12. til d. 22. april 2010.
Øvelsen er en storstilet NATO-flyveøvelse, som har til formål at uddanne, teste, integrere og validere de flyvevåben som er tilmeldt NATOs Response Force (NRF).
Under BAT 10 deltog der ikke kun flyvevåben fra NATOs NRFs medlemslande. Øvelsen var også åben for flyvevåben fra andre NATO lande, som ikke er medlemmer af NRF.
NRF er en multinational fælles styrke, som kan rykke hurtigt ind i en krisezone og løse én eller flere specifikke operationer efter behov. NRF råder over enheder fra søværnet, flyvevåbnet og hæren fra NRF medlemslande.
Selve øvelsen er et specielbygget scenario med grundhistorie i et UN mandat, NATO-ledet Kriseberedskabsoperation ”CRO” (Crisis Response Operation) i et fiktivt land.

 

Under øvelsen deltog mere end 60 fly fra mange forskellige lande, heriblandt Tjekkiet, Frankrig, Tyskland, Italien, Polen, Tyrkiet og USA.
Flyene var udstationerede på baser rundt omkring i nord Europa, hovedsageligt i Tyskland.

Picture Picture Picture Picture Picture Picture

Den officielle deltager liste som var at finde på Luftwaffes hjemmeside.

Flyvestation Fly typer Antal Land
Caslav AB (Tjekkiet) Saab JAS 39 Gripen  4 Tjekkiet
Caslav AB (Tjekkiet) Aero L-159  4 Tjekkiet
Charles de Gaulle (Fransk Hangarskib) Rafale  6 Frankrig
Diepholz AB (Tyskland) Mi-8RL  1 Polen
Geilenkirchen AB (Tyskland) E-3 (AWACS)  2 NATO 
Geilenkirchen AB (Tyskland) KC-135R  1 Tyrkiet
Hohn AB (Tyskland) C-130 Hercules  1 Italien
Hohn AB (Tyskland) DA-20 Diamond  1 NATO 
Laage AB (Tyskland) EF 2000 Eurofighter   6 Italien
RAF Mildenhall (England) KC-135R  1 USA 
Poznan-Krzesiny AB (Polen) F-16 Fighting Falcon  2 Polen
Reims AB (Frankrig) Mirage 2000D  4 Frankrig
Reims AB (Frankrig) Mirage F-1  2 Frankrig
Reims AB (Frankrig) KC-135R  1 Frankrig
Jagel AB (Tyskland) PA-200 Tornado  6 Tyskland
Spangdahlem AB (Tyskland) F-16 Fighting Falcon  6 USA
Wittmund AB (Tyskland) F-4F Phantom II  2 Tyskland
Wittmund AB (Tyskland) Mirage 2000N  4 Frankrig
Wittmund AB (Tyskland) F-16 Fighting Falcon  5 Tyrkiet

 

Picture Picture Picture Picture Picture Picture

 En dag ved hegnet på Wittmundhafen

Tidlig morgen tirsdag d. 13. april 2010 ankom vi til Wittmundhafen, i håbet om at se både de tyrkiske F-16C/D fra 182 FILO og de franske Mirage 2000N fra EC 03.004 og EC 02.004, og selvfølgelig JG71s (Jagdgeschwaders 71) F-4F Phantom II som skulle flyve fra Wittmundhafen under BAT 10.


Wittmundhafen er som bekendt kendt som en ganske aktiv flyvestation, så vi regnede med at der også ville være godt gang i den ud over de deltagende fly. Til stor ærgrelse var BAE System ”Flight Systems” A-4N Skyhawk udstationeret, så der var kun en lille chance for at se dem i luften.


Klokken 7.50 var der allerede aktivitet i gang på Wittmundhafen, og man begyndte at kunne høre de første jet turbiner (ét ord) hvæse. Det var JG71s afvisningsberedskab QRA (Quick Reaction Alert), som gjorde klar til take-off. Kort efter kom to F-4F Phantom II brølende hen af banen og tog af.
JG71 har 2 fly stående standby som QRA, 24 timer i døgnet, 365 dage om året til at lette med kort varsel hvis det tyske luftrum skulle blive krænket eller ifm. anden nødsituation.

 

De to første Phantoms blev kort efter efterfulgt af yderligere fire, som tog af i fuld udblæsning af deres gamle osede J79 motorer.
Wittmundhafen summede nu af liv, og BAT 10 deltagerne begyndte stille og roligt at taxi ud til take-off.
Få minutter efter lettede de fire tyrkiske F-16 med følge af to Phantoms, og lidt senere lettede de fire franske Mirage 2000N.
Efter en lille times tid vendte flyene tilbage efter første pas til Wittmundhafen og landede.
Dagen bød også på små overraskelser i form af ankomsten af den franske Mirage 2000N reservefly, samt overflyvningen af to af Super Lynx Mk88A fra den tyske marine.

Picture Picture Picture Picture Picture Picture

 

Ramt af problemer.

Over middag onsdag d. 14. april blev alle F-4F Phantom II grounded, på grund af en fejl med katapultsæderne. Alle Phantoms skulle have tjekket deres sæder, før de igen kunne lette. Der ville kunne gå op mod 3 måneder før alle Phantoms var i luften igen.
Dagen efter var den gal igen. Torsdag eftermiddag d.15. april blev al flyvning fra Wittmundhafen og det nordlige luftrum lukket på grund af askeskyen fra vulkanen Eyjafjallajökull på Island. Dette bevirkede, at ingen flyvninger blev foretaget under resten af øvelsen. 

 

Til alt held løb jeg ikke ind i problemer i de dage jeg var ved Wittmundhafen. Alt i alt må man sige, at besøget ved hegnet ved Wittmundhafen havde været det hele værd, masser af aktivitet i luften samt ganske godt vejr, og ingen askesky i sigte.
Wittmundhafen er en super flyvestation at fotografer ved. Gode muligheder i begge ender af banen for take-off og indflyvning og ligeledes gode muligheder for at stå ved midten af banen. Flyvestationen er generelt en meget aktiv base, og det er altid dejligt at se de gamle Phantoms II komme osende forbi samt de lige så gamle A-4 Skyhawks. Wittmundhafen er altid et besøg værd.

 

Copyright © 2014 www.Stall.Dk. All rights reserved